شناخت متافیزیک در جهان

شناخت متافیزیک در جهان

{متافیزیک حقیقت یا خرافه؟}

نویسنده:استاد سید امان الله میرزایی

متافیزیك از ریشه‌ی «متافیزیكاس» كه یك كلمه‌ی یونانی می‌باشد، گرفته شده است. كلمـه‌ی متافیزیكـاس از دو بخش «متا» به‌‌معنای «ما بعد » و «فیزیكاس» به‌معنـای طبیعت تشـكیل شده‌است. برخی نیز متافیزیك را از ریشه‌ی یونانی «متاتافوسیكا» دانسته‌اند كه با حذف حرف اضافه «تا» و تبدیل «فوسیكا» به «فیزیك» به‌صورت متافیزیك درآمده است.
در حال حاضر لغت متافیزیك از پیشوند «متا» به‌معنای وراء، فرا، ماوراء، بعد و پشـت و كلمـه‌ی «فیزیـك» به‌معنـای طبیعـت تشـكیل شده است. منظور از طبیعت، دنیایی است كه در حال حاضر، در آن زندگی كرده، آن را احسـاس و ادراك می‌نماییم. پس متافیزیك به‌معنای ماوراءالطبیعه، مابَعد‌الطبیعه و یا فُوق‌طبیعت است و شامل بخـش‌هـایی از جهان بی‌كران هستی و موجوداتی می‌شود، كه از حوزه‌ی ادراك حـواس پنج‌گانه‌ی ظاهری ما خارج است.

متافیزیک ابعاد فرافیزیكی و ماورائی انسان را شامل می‌شود، كه با حواس پنج‌گانه قابل احساس نمی‌باشد، ولی با حواس برتر می‌توان آن را ادراك كرد. به عبارت دیگر متافیزیك به مجموعه مقولات غیر قابل ادراك با حواس ظاهری گفته می‌شود. در برخی منابع، متافیزیك به معنی ”رفتن به ماورای فیزیك“ آمده است؛ فیزیك نیز عبارت است از پدیده‌هایی كه با حواس پنج‌گانه در حالت عادی احساس می‌شود، پس برای درك متافیزیك باید از حواس برتر بهره گرفت.

متافیزیک عاملی است غیر ماده که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر زندگی ما از بعد غیر ماده اثرگذار است
. متافیزیک جدید به هیچ وجه ربطی به الهیات و فلسفه نداشته و عاملی کاملا علمی و دینی میباشد.( پس هیچ چیز خرافه ای یامنظور دعانویسی و فالگیری وساحری وعلوم غریبه و طب اسلامی ،سنتی و… شامل موارد صدق کننده متافیزیک نمیباشد.)
برخلاف ادعای افراد فاقد اطلاعات در باب متافیزیک که میگویند: متافیزیک عاملی غیر علمی است, باید بگویم متافیزیک عاملی کاملا علمی ،دینی بوده و هیچ دلیل غیر علمی ای و دینی در متافیزیک وجود ندارد. باز هم تاکید میکنم هیچ دلیل غیر علمی ای و دینی در متافیزیک وجود ندارد.

امروزه در دنیای جدید و عصر علم و تكنولوژی، متافیزیك یكی از مسائل مورد توجه بسیاری از افراد در سراسر جهان است. در ایران اسلامی نیز مشاهده می‌شود كه افراد، بخصوص جوانان به آن توجه دارند، استقبال فراوان از كتاب‌هایی كه در این زمینه منتشر می‌شود و یا سمینارهایی كه در این مقوله برگزار می‌گردد، مبین آن است. همچنین استقبال قابل توجه از جلسات خصوصی كه در این ارتباط تشكیل می‌گردد، نیز تأیید كننده این امر مهم می‌باشد، حجم اطلاعات موجود بر روی شبكه جهانی اینترنت پیرامون متافیزیك و علوم مرتبط با آن نیز مبین دیگر این مطلب می‌باشد.

متافیزیك در دانشگاه‌های دنیا

امروزه در سراسر دنیا متافیزیك به‌عنوان یك رشته‌ی علمی دانشگاهی مورد توجّه قرار گرفته است و در پذیرش آن به‌غیر از شكاكین متحجروروغن فکرها و افراد فاقد اطلاعات در این باب ، كسی به‌خود تردید راه نمی‌دهد.
متافیزیك در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا جایگاه ویژه‌ای را به‌خود اختصاص داده است. تا جایی كه دانشگاه‌ها و دانشكده‌های اختصاصی برای ارائه آموزش‌های كلاسیك آکادمیک و رسمی در مقاطع تحصیلی مختلف و انجام طرح‌های پژوهشی در زمینه متافیزیك شكل گرفته است. برخی از این مراكز تا مقطع تحصیلی دكترای تخصصی دانشجو می‌پذیرند.
در همین راستا می‌توان موارد زیر را به‌عنوان نمونه ذكر كرد:
۱) دانشگاه بین‌المللی متافیزیك
۲) دانشگاه اطلاعات متافیزیك
۳) دانشگاه مطالعات ماورایی
۴) دانشگاه ایالتی متافیزیك
۵) دانشگاه شفاء
۶) دانشگاه ریكی
۵) دانشكده‌ی متافیزیك كی‌آرا
۶) دانشكده‌ی مطالعات متافیزیك
۷) مركز متافیزیك و ذهن در دانشگاه لیدز
۸) مركز مطالعات متافیزیك در دانشگاه وانت‌لن
۹) دپارتمان فلسفه و متافیزیك در دانشگاه والس
۱۰) دپارتمان متافیزیك در دانشگاه میسكانتونیك
۱۳) آزمایشگاه تحقیات متافیزیك در دانشگاه استانفورد
۱۴)دانشگاه متافیزیک امریکا
(University of Metaphysics)

همچنین فعالیت‌های پژوهشی و برنامه‌های آموزشی متافیزیك در دانشگاه‌های
بیل، تاسمانیا، بوستون، ماركوئت، ساسكاتچوان، تورنتو، میامی، یوتا، پوزنان، پیترزبورگ، نوتردا، هاروارد، یال، كمبریج، گلاسگو، فلوریدا، وست ایندی، كولورادو، ادینبور، وارویك، لانكس، ساوتوسترن، مسكو، آكسفورد، شیكاگو، یونیورسال و ده‌ها دانشگاه دیگر جهان در حال اجرا می‌باشد.
علاوه بر دانشگاه‌ها و دانشكده‌ها، آكادمی‌های زیادی نیز در سراسر جهان به فعالیت در زمینه‌ی متافیزیك مشغول می‌باشند، از جمله:
۱) آكادمی متافیزیك
۲) آکادمی جهانی پاراسایکوزی
۳) آكادمی بین‌المللی آگاهی
۴) آكادمی هنرهای شفاء
۵) آكادمی شفاءو متافیزیك

متافیزیسین‌ها در كشورهای مختلف برای قانونمند كردن و سازمان دادن به فعالیّت‌های متافیزیك جوامع و انجمن‌های زیادی را تأسیس و به ثبت رسانده‌اند از جمله:
۱) انجمن جهانی متافیزیك
۲) انجمن متافیزیك دنیا
۳) انجمن تحقیقات متافیزیك
۴) جامعه بین‌المللی متافیزیك
۵) انجمن دكترهای متافیزیك

مراكز و مدارس زیادی نیز در باب متافیزیك فعال می‌باشند از جمله:
۱) مركز مطالعات جایگزین
۲) مركز متافیزیك سلطنتی انگلستان
۳) مدرسه متافیزیك ایتالیا
۴) مدرسه متافیزیك كنتاكی
۵) مدرسه متافیزیك كامپوس
۶) مدرسه متافیزیك دالاس

مؤسسات مشغول به فعالیّت در علوم متافیزیك نیز بالغ بر صدها مؤسسه است كه می‌توان موارد زیر را فقط به‌عنوان نمونه ذكر كرد:
۱) مؤسسه مطالعات پیشرفته متافیزیك
۲) مؤسسه متافیزیك ملی امریکا
۳) مؤسسه متافیزیك فرانسه
۴) مؤسسه متافیزیك كوانتم
۵) مؤسسه متافیزیك الكتریك پاورد
۶) مؤسسه تحقیقات استانفورد

مؤسسـات فوق‌الذكر هرچند كه دانشـگاه و دانشـكده نیسـتند، ولی عظمت و گسـتردگی فعالیـّت برخی از آنها نه تنها كمتر از مراكز دانشگاهی نیست، كه در برخی موارد بیشتر نیز می‌باشد،
برای مثال مؤسسه تحقیقات استانفورد، آزمایشگاه‌هایی با مجهزترین و پیشـرفته‌ترین وسایل آزمایشـگاهی و همـكاری ۲۷۰۰ دانشـمند را در اختیار دارد. این مؤسـسـه
مملو از برندگان جایزه‌ی نوبل و دانشمندان سرشناس است. در این مؤسسه، آزمایشگاهی برای تحقیق در مورد متافیزیك از ۳۰ سال پیش فعّال شده است. راسل تارگ و هارولدهال پاتوف از جمله متخصصین مشغول در این آزمایشگاه می‌باشند.
دانشگاه‌ها، دانشكده‌ها، آكادمی‌ها، انجمن‌ها، مراكز، دپارتمان‌ها، مدارس و مؤسسات ذكر شده، تنها بخشی از واحدهای فعّال در زمینه‌ی متافیزیك می‌باشند، كه مستقیماً با اسم و عنوان متافیزیك فعالیت می‌كنند. در كنار واحدهای مذكور، صدها مجموعه مشابه كه با عناوین مشابه و یا با عناوین مرتبط و یا تحت پوشش متافیزیك فعالیّت می‌نمایند نیز وجود دارند. از جمله مراكزی كه با عناوین پاراسایكولوژی، پارابیولوژی، پارافیزیولوژی، پارا آناتومی، آگاهی، اَبَرآگاهی، هاله‌شناسی،چاکرا درمانی، ادراكات فراحسی، روح شناسی،و ده‌ها عنوان مشابه دیگر در حال انجام فعالیّت‌های آموزشی، پژوهشی و خدماتی می‌باشند

{کپی، نقل بدون ذکر منبع اشکال شرعی،قانونی دارد}

نویسنده:
دکتر سید امان الله میرزایی
بنیانگذار متافیزیک اسلامی
تاسیس ۱۳۸5